Ett företags relationer med sina kunder är viktiga att vårda. Det finns en enorm konkurrens på marknaden idag, och det är därför lika viktigt att behålla sina kunder som att skapa nya. En krets av ”stammisar” innebär ökad stabilitet och garanterade inkomster – men det gäller att hålla tungan rätt i mun.
Ett av de smartaste och mest kostnadseffektiva sätten att bibehålla en bra relation med kundkretsen är nyhetsbrev. Det finns många fördelar med den här typen av marknadsföring, inte minst att kunden själv väljer att prenumerera på nyhetsbrevet. Genom att skicka nyhetsbrev gratis med Rules verktyg får du inte bara snygga layouter och möjlighet att anpassa dina utskick efter målgrupperna, det är dessutom otroligt enkelt.
Den smartaste marknadsföringen
Sedan flera år tillbaka har det konstaterats att svenskar generellt sett är reklamtrötta och att det uppfattas som ganska störande med reklamavbrott på tv eller ständiga utskick i brevlådan. Inga av de här typerna av marknadsföring är självvalda, utan mer eller mindre påtvingade. Visst går det att skapa attraktiva annonser i exempelvis sociala medier, men det kräver mycket strategi och kan kosta en hel del. Med ett nyhetsbrev är det annorlunda. Kunden får själv välja om hen vill ha brevet, och därför gäller det att utskicket är attraktivt och något värt att prenumerera på.
Det lockar kunderna mest
I ett nyhetsbrev kan det stå nästan vad som helst, men det är viktigt att kunden upplever att hen får något av värde i det. Erbjudanden är alltid attraktiva, och det finns flera sorter som du kan välja bland. Det kan till exempel handla om rabatter som endast går att erhålla via nyhetsbrevet, eller en inbjudan till ett event eller en förhandsvisning. Andra sätt att locka kunder att läsa nyhetsbrevet på är att utlysa tävlingar med fina priser eller att erbjuda bonusar i samband med köp över ett visst belopp.
Tänk också på att göra nyhetsbrevet lättillgängligt, exempelvis genom olika språk eller tydliga rubriker. Den som läser har ofta inte särskilt mycket tid och tålamod, och därför är det bra om nyhetsbrevet är kort och koncist – med raka, lättförståeliga texter.